Wednesday, January 16, 2013

Van-e új a nap alatt? NINCS!


Tegnap kaptam egy barátomtól egy cikket, mely érdekes fejlesztésről szól, miszerint a gépkocsikban lévő aktív bluetooth detektálásából lehet adott helyen mérni, hogy épp ott milyen a forgalom intenzitása, haladási sebessége.

http://attraktor.blog.hu/2012/12/17/bluetooth_segiti_a_forgalmat

  Én személy szerint nagyon izgalmasnak találtam a gondolatot, bár bevallom, hogy a dolog egyáltalán nem újkeletű. Csak korábban nem bluetooth-t használtak, de forgalmat már figyeltek szenzorok, méghozzá hatalmas volumenben.

1989-ben vége lett a hidegháborúnak, és az akkor még szovjet csapatokat roham tempóban kezdték kivonni Kelet-Európából, így az NDK-ból is. Az USA részéről valós igényként jelent meg, hogy  pontosan szeretnék tudni, hogy a részben vasúton, részben közúton zajló csapatkivonás a valóságban hogyan zajlik.

Maga a probléma elég izgalmas volt, mert egy fél Európányi részt kellett figyelni a nap 24 órájában, és bizony az akkori műhold rendszerek kapacitása még ehhez biztosan kevés volt.

Nagyon érdekes technikai megoldással álltak elő az akkori mérnökök, bár ez mára méltatlanul kicsit a feledés homályába veszett. Minden szóbajöhető út mellé földbe telepített geoszenzorokat és minimális intelligenciát raktak. Ezek a kis mérőegységek felvették és elküldték az elhaladó nehéz konvojok hangját, irányát, és intenzitását. Ha volt találatuk, akkor gyorsan műholdra küldték, és máris volt egy primitív, de megbízható „forgalmi kép” a csapatkivonásokról.

Tehát 89-ben már fél Európa szintjén működött egy szenzorrendszer, persze akkor még nem bluetooth figyelte. Én üdvözlöm, hogy most újra feltalálták. Persze jó kérdés, mire lesznek jók ezek az adatok, és ki fogja ennek kiépítését finanszírozni, most már nagyobb sűrűségben? Modjuk egy dinamikus navigáció tudná használni a szenzorokból nyert forgalmi adatokat. Ki tudja?

Jó Egérutakat!

No comments:

Post a Comment