A mostani blogbejegyzés sokaknak elég száraz
lehet, mert a
fejlesztés problémáit és az Egérút speciális stratégiáját ecseteli,
vagyis azt, hogy a
korlátozott erőforrások helyes alkalmazása hogyan fordítható előnnyé.
Ezt azért
tartjuk kiemelt értéknek, mert kis magyar cégként kizárólag helyes
stratégiával
lehet megmaradni és gyorsabban fejlődni, a szinte korlátlan
forrásokkal
rendelkező külföldi, nagy navigációt kínáló cégek mellett.
Akit ez most nem érdekel, még kiléphet. Persze, pont
ezek az
igazán érdekes kérdések...
A fejlesztések során van egy nagyon szemléletes
hasonlat, amit
a fejlesztők és cégvezetők szeretnek használni. Ez nem más, mint a
lyukas
hordó hasonlata. Mit jelent ez, és mi
köze az Egérúthoz?
Képzeljünk el egy lyukakkal teli hordót. Ez
jelképezi az
eredetileg csak tervként létező fejlesztést, amiben számos megoldandó
feladat
vár ránk. Ezt a hordót szeretnénk megtölteni vízzel. Könnyen belátható,
hogy
mindig csak addig a szintig tudjuk feltölteni ezt a hordót, ahol a
legalsó lyuk
van. Magasabb szintre nem fog sikerülni tölteni, mert minden, ami
befolyik
egyből ki is fog folyni.
Most azt gondoljuk, hogy akkor mi sem könnyebb,
szépen sorban
haladva tömjük be a meglévő lyukakat, és kész is vagyunk! Sajnos, a
valóság nem
ilyen egyszerű. Tapasztalatból tudom, hogy nagyon nehéz résztvevőként
észrevenni
a helyes fontossági sort. Tíz megkérdezett ember, tíz különböző, számára
fontos
problémát fog mondani, vagyis nagyon nehéz észrevenni, hol a legalsó lyuk,
mi a
legfontosabb, legégetőbb probléma.
Azt gondolnánk, ezzel akkor sem kellene
foglalkoznunk, ha
mondjuk egy külföldi, szinte korlátlan forrásokkal rendelkező cég lenne
az
Egérút. Ha így gondoljuk, akkor bizony hatalmasat tévedünk.
A valóságban mindig kell egy korrekt problémalátás, és
prioritási sor. Ha ezzel a képességgel nem rendelkezik a cég, akkor
képtelen
lesz feltölteni a képzeletbeli hordóját. Ebben az esetben bizony azt
fogja
tapasztalni, hogy kezdetben kisebb cégek is képesek lesznek nálánál
lényegesen
jobb eredmények elérésére, és nem fogja érteni, mi ennek az oka.
Erre nagyon sok példa van, itt bizony a cég
vezetése nem jó
emberek kezében van, és ennek a cégnek termékei nagyon komoly
lemaradásba
fognak kerülni, még ha az alapelgondolás helyes is volt. Ilyen cég volt
a
Kodak, vagy a Nokia. Bizony, hibás vezetői döntések a cégek teljes
térvesztését
okozták mind a két esetben, még akkor is, ha a kritikák idejében
megfogalmazódtak az alkalmatlan vezetéssel szemben.
Természetesen abban az esetben, ha korlátozottak az
erőforrások,
akkor lényegi kérdés az erőforrások helyes irányítása, beosztása. Itt
hibás
döntésekkel teljesen ki lehet vérezni, vagyis lényegesen nagyobb
szellemi
kihívás itthon boldogulni, mint tőlünk nyugatra, de úgy néz ki, azért nem
is
olyan rossz eredménnyel teljesít a magyar szürkeállomány, erre legyünk
büszkék!
Tehát látható, nem is áll olyan távol egymástól
feltölteni
egy hordót vízzel, és elkészíteni egy navigációs programot.
jó kis elgondolkodtató poszt, gratula :)
ReplyDeleteEsetleg még el lehet azon morfondírozni, hogy más a prioritás a cég szempontjából és más a prioritás a felhasználó szempontjából, ami még jobban árnyalja ezt a képet.
Holnap jöttök?