Hogy lehetne valami egyáltalán környezetbarát, ami az
autózással kapcsolatos? Ez elsőre olyan paradoxonnak látszik, mint a fogyókúrás
szalonna. De valamiért mégis igaz ez az állítás.
Abban azt gondolom, most már mindenki egyetért, hogy a
környezetnek az autós forgalom nem tesz jót. Gondolok itt a károsanyag
kibocsátásra, és legfőképpen a CO2 kibocsátásra. Sokáig vita volt, hogy
milyen mértékig járul hozzá - ha egyáltalán hozzájárul - a Föld érzékeny
klímarendszerének megváltozásához az autók által kibocsátott CO2. Abban a
kutatók túlnyomó része mára egyességre jutott, hogy jelentősen számít, ám mértéke
még mindig vita tárgya.
Én részemről lényegesen zöldebben fogalmaznék. A jelenlegi
rendszer biztos, hogy nem bír el ilyen mértékű környezeti terhelést. Én is abba
a táborba tartozom, aki szeretné, ha fejlődésünk fenntartható lenne. De azzal
viszont már nem értek egyet, hogy ezért vissza kellene menni a középkorba.
Tehát szerintem vannak rendszereink, amik szükségesek, de
hatékonyságuk nem megfelelő. Ilyen rendszer az autós közlekedés is. Nem
véletlen alakult ki, célja van és a jelenlegi életszínvonal részét képezi, a
korábbi századoktól eltérő magas egyéni mobilitás.
És itt jön a képbe az Egérút. Ha van egy rendszer, ami
szükséges, de nem elég hatékony, akkor tegyük hatékonyabbá! Tudom persze, hogy az
autós közlekedésnek a környezeti terhelés oldaláról legalább feleznie kellene a
100 km megtételéhez szükséges üzemanyag mennyiségét. Erre még a leghatékonyabb
navigáció sem képes, de azért mérhető mértékben hozzájárulhat.
Nehéz teljes kisérletsorozat nélkül meghatározni, hogy
mennyit lehet javítani az A és B pont közötti útvonalon a fogyasztáson. Az
elmélet úgy szól, hogy a városi közlekedés igényli arányosan a legtöbb
üzemanyagott. Ennek oka az állandó gyorsulás-lassulás, ilyenkor rengeteg
energiát vesztünk feleslegesen. Persze már léteznek autók, amik a fékezésnél
elveszett energiát képesek tárolni, és később visszaforgatni, így csőkkentve ezt
a káros hatást, de valljuk be öszintén, jelenleg ezek elterjedése statisztikailag
még szinte kimutathatalan.
Mit tegyünk tehát hagyományos autónkkal? Könnyű a megoldás:
válasszuk azokat az utakat, ahol folyamatosan lehet haladni, és kerüljük el a
dugókat. És pontosan erre jó az Egérút. A hatékonyabb útvonalak 10-30%
megtakarítást jelenthetnek a városi közlekedésben. Elsőre nem tűnik soknak, de
jelenleg ez a leghatékonyabb módja annak, hogy kocsinkat zöldebbé tegyük, akármilyen furcsán is hangzik.
Most jön a marketinges szöveg: ha tenni akarsz a
környezetért,
használj mindig Egérutat! Jaj, de lejáratott szlogen, de esetünkben
tényleg
igaz. A hatékonyabb navigáció, gyorsabb célbaérkezést jelent, ez
kevesebb
károsanyag kibocsátást, és ráadásul, még másoknak is segítünk az
általunk
bejárt utak autózhatósági adataival. Azt gondolom, hogy ez azért már nem
hangzik
rosszul. Ez olyasmi, mint amikor a régi izzószálas villanykörtét
energiatakarékosra cseréljük. Kis lépés, de kíméli a környezetet, és a
pénztárcánkat.
Mi valahogy így gondoljuk, hogy zöld technológiát építünk. Remélem
kis blogom elolvasása után már ti is bolygónk elleni bűnnek érzitek, ha valahova
nem az Egérúttal mentek. :)
Miklós
Igen
ReplyDelete